Je stavební spoření efektivní/neefektivní?

Názorů na to, zda je stavebního spoření efektivní spořící produkt je z řad klientů, ale i finančních poradců velká spousta. 

V posledních dvou letech, kdy se preferuje a je atraktivní investování se pomalu, ale jistě od stavebního spoření upouští a existuje celá řada argumentů proč.

Již jsem zde psal v jednom článku, že je investování z dlouhodobého hlediska jednou z nejlepších cest, jak efektivně střádat a zhodnocovat své finanční prostředky. 

Investice mají svá pravidla.

Investování jako vše má také svá ALE, a ať se to na první pohled nezdá, musíme u investování dodržovat určitá pravidla o kterých bohužel nechce každý klient slyšet – především je dodržovat = narážím zde zejména na pravidlo dodržení investičního horizontu.

Pevné podmínky stavebního spoření.

U stavebního spoření má každý klient fixně stanovenou vázací dobu. Předčasné ukončení stavebního spoření není „na pár“ kliknutí, zároveň klient přijde o významnou část zhodnocení (státní příspěvek), navíc ještě zaplatí nějakou sankci…

Díky předchozím argumentům si každý klient důkladně zváží, zda skutečně potřebuje stavební spoření ukončit, nebo ne.

Příběhy:

Dvě situace podle kterých tento produkt zařazuji do spořícího/investičního portfolia.

První: klienti s vyššími příjmy využijí maximální potenciál stavebka (státní podporu), měsíční úložku téměř nepociťují „a někde“ se jim generuje jedna část jejich peněz. Osobně to považuji za jeden směr diverzifikace z několika.

Druhý: častěji klienti s nižšími příjmy „trpí“ na nedodržování měsíčních úložek, předčasné výběry uspořených finančních prostředků apod. Z důvodu vázací lhůty, ztráty státní podpory apod. stavebko nezruší, což se o investicích nedá říct…

Samozřejmě je naše práce vše dostatečně vysvětlit tak, aby k předčasným ukončením spořících či investičních produktů nedocházelo, ale takový je život, každý má svou hlavu.

Zamyšlení na závěr.

Celým článkem chci jen uvést, že stavební spoření, i když dosud přesně nevíme jak dopadne má/mělo své opodstatnění. Podle mého názoru patří do portfolia každého klienta bez rozdílu. 

Pište své názory, komentáře, zážitky, pocity.

AK.